Rosa sløyfe x OMO

Rosa sløyfe-aksjonen har som mål å vise solidaritet, spre informasjon og øke kunnskap om brystkreft – og ikke minst støtte brystkreftforskningen. Vi er stolt av å kunne bidra i år, i samarbeid med Coop.

October 1, 2018

Rosa sløyfe

For hvert produkt du kjøper fra OMO i alle Coop-butikker gir Coop 2,50 kroner til Rosa sløyfe-aksjonen. Pengene fra årets Rosa sløyfe-aksjon skal gå til forskning på senskader. Økt kunnskap vil gjøre det lettere å forstå og akseptere at kreftfri ikke alltid betyr det samme som frisk.

Én av tolv utvikler brystkreft

Hvert eneste år blir 3400 kvinner i Norge rammet av brystkreft. Det vil si at én av tolv norske kvinner vil utvikle brystkreft i løpet av livet. I 2016 døde 623 kvinner av brystkreft, men takket være forskning på behandling og tidlig oppdagelse overlever flere enn tidligere. Ifølge Kreftregisteret lever nesten 90 prosent av alle kvinner som får brystkreft fem år etter at de fikk diagnosen.

Kreftfri, men ikke frisk

At man er kreftfri, betyr ikke at man er frisk. Selv om 9 av 10 heldigvis overlever brystkreft, har behandlingen en høy pris for minst én av tre: De får senskader.

Senskader er ofte smertefulle og hemmende, og mange får problemer med å innfri både egne og andres forventninger, enten de er fra familie, venner og ikke minst, arbeidsgivere. Mange synes det er vanskelig å snakke om plagene, fordi de har fått «livet i gave».

Hva kan du gjøre?

Det første vi ønsker å oppfordre alle til å gjøre er å jevnlig se og kjenne på brystene. Alle bryster er forskjellige og at det ene er større enn det andre, eller at det ene henger noe lavere enn det andre betyr ingenting – hvis det alltid har vært slik. Det er først når forandringer fra det som er normalt for deg oppstår at du bør oppsøke lege for undersøkelse av brystene. Husk at det er bedre å sjekke en gang for mye, enn en gang for lite.

Ved å bære den Rosa sløyfen viser du omtanke for alle de som er rammet. Rosa sløyfer får du kjøpt i alle Coops dagligvarebutikker i hele oktober.

I tillegg til at Coop gir 2,50 kroner til Rosa sløyfe-aksjonen for hvert produkt du kjøper fra OMO, gjelder det flere av merkene fra Orkla Home and Personal Care: Milo, Klar,  Comfort, Dr Greve, Blenda, Define og Lano.